söndag 24 februari 2008

Napphållare


Nappar har en tendens att försvinna och för att förhindra detta är ju napphållaren en bra uppfinning. Det är inte helt lätt att få tag i bra band, men det går ju att klippa remsor av tyg o sy ihop annars. Den grå med Mandator text är ett nyckelband från makens jobb, den beige är ett linneband och den blå är sydd av tyget jag fodrade solhatten med. Elefanterna är hängslen från maxi och är således elastiska. Den vita med mönster är kantband från lokala tygaffären övriga enfärgade o tvåfärgade är diverse nyckelband o band från medaljer från diverse motionslopp min man deltagit i. Klämmorna är från stoff och stil och i andra änden har jag vikt ner o fäst med kardborreband eller tryckknapp.
Finessen med att ha tryckknapp är att man lätt kan knäppa loss bandet och byta ut det. På så sätt kan man ha band som matchar kläderna, men spara på antalet klämmor man köper. Om man använder nappar utan ring sätter man dit ett gummiband som fästs runt nappen, nappar med ring kläms fast med knapp/kardborre.

2 kommentarer:

Vindling sa...

Här kan man hitta mycket fint att låta sig inspireras av. Hoppas det är ok att jag länkar hit från min egen blogg?

KlaramedK sa...

såg att fler har ideer om egentillvekade napphållare! undrar var du hittat O-ringarna och om de är typ livsmedelsgodkända, för jag hittar inte sådana i vanliga butiker.