söndag 24 februari 2008

Cykelmössa

Nu har jag hamnat på bild i bloggen. Det är svårt att fota en mössa utan att huvudet syns. Nåja, jag är inte så hemlig av mig ;-)

I måndags var mitt busskort slut, och eftersom jag köpt en coverlock 3 dagar tidigare var även pengarna slut. Alltså har jag börjat cykla till jobbet. Temperaturen kräver mössa, och de mössor jag har passar inte under hjälmen. Jag tog helt sonika fram en bit klarblå microfleece och sydde mig en tunn mössa. Klippte tyget på fri hand, sydde ihop med 4-trådig overlock, vek in ca 5 cm fåll (dubbelt tyg om öronen) och fållade med täcksömmen. I efterhand undrar jag varför jag inte tog windstopperfleece, det hade nog gjort mössan ännu bättre.

2 kommentarer:

Thea sa...

Snygg! Ser ut att vara extremt bra passform. Verkligen jättefin - och dessutom ihopsnickrad på frihand. Snyggt jobbat. Du får väl göra en med windstoppertyg sen :-)

Hur ser toppen ut, förresten?

Bibabba sa...

Tack Thea. Det är kanonpassform. toppen på mössan är helt rund, följer huvudet jättebra. Det är en söm som går nästan från fållsömmen fram och hela vägen bak. Svårt att förklara, kanske bättre att ta en bild till.